Używamy plików "cookies" do analizy ruchu użytkowników oraz remarketingu. Szczegółowe informacje znajdują się w Polityce Prywatności.


ux czwartek
5/6/2025

CX Czwartek #157

Ilustracja przedstawia uroczego czarodzieja z siwą brodą i dużym niebieskim kapeluszem, który miesza w świecącem kotle z żółto-pomarańczową poświatą. W tle widać niebieską ścianę z przypiętymi szkicami, wykresami i kartkami z diagramami. Po lewej stronie znajduje się numer edycji „#157” na przezroczystym okręgu. Całość utrzymana jest w ilustracyjnym, lekko humorystycznym stylu.

Projektowanie w dużej skali to nie magia, a strategia. Choć na grafice wita Was dziś czarodziej, to w projektowaniu nie ma miejsca na zaklęcia - liczy się konsekwencja, dobre badania i mądre decyzje.

W tym wydaniu CX Czwartku przyglądamy się projektowaniu produktów, z których korzystają miliony i wyzwaniom, jakie niesie skala. Zastanawiamy się też, tradycyjnie już, jak AI może realnie wpływać na rozwiązywanie problemów UX oraz jak dobrze zaplanować model monetyzacji, by nie zniechęcić użytkownika już na starcie.

Projektowanie dla milionów: lekcje ze skali

Słowa kluczowe: przyzwyczajenia, zmiany, badania

Projektując dla milionowej społeczności, najważniejsze stają się niezawodność i zaufanie, nie trendy czy efektowne rozwiązania. Użytkownicy mocno przywiązują się do określonych wzorców interakcji - nawet najbardziej logiczne rozwiązanie może zostać odrzucone, jeśli zaburza wyuczone nawyki. Kluczem jest stopniowe wprowadzanie zmian i regularne konsultacje z różnorodnymi grupami użytkowników, nie tylko z nowymi odbiorcami. Pomocne może być stworzenie stałej grupy tzw. design partners reprezentujących różne grupy wiekowe i poziomy zaawansowania technologicznego do przeprowadzania regularnych konsultacji. W ten sposób można wychwycić problemy, których nie pokażą żadne dashboardy analityczne. Więcej na temat projektowania w większej skali przeczytacie tutaj.

AI zmienia zasady gry w UX

Słowa kluczowe: automatyzacja UX, problem solving, soft skills

Wbrew powszechnej opinii, AI nie zatrzyma się na automatyzacji zadań graficznych - sięgnie także po obszar rozwiązywania problemów UX. Wszystkie problemy użyteczności można zaklasyfikować do zaledwie sześciu uniwersalnych kategorii, co czyni je idealnym materiałem do automatyzacji. Podczas gdy branża skupia się na "Figmaizmie" - obsesji na punkcie narzędzi - prawdziwe wyzwanie leży gdzie indziej. To umiejętności miękkie, takie jak zarządzanie relacjami, wpływ na decyzje czy poruszanie się w organizacyjnej polityce, będą kluczowe dla przyszłości projektantów. Po szerszy kontekst odsyłamy do Medium.

Monetyzacja produktu cyfrowego

Słowa kluczowe: freemium, trial, monetyzacja

Dla właścicieli produktów cyfrowych wybór między modelem freemium a wersją trial to jedna z kluczowych decyzji biznesowych. Artykuł opublikowany na stronie ProductLed przedstawia kompleksowy framework decyzyjny, który pomoże świadomie wybrać optymalny model. Dodatkowo, autorzy przygotowali interaktywny quiz ułatwiający podjęcie decyzji w oparciu o specyfikę konkretnego produktu. Wskazówka: projektując ścieżkę użytkownika w modelu freemium, zaplanujcie strategiczne rozmieszczenie "punktów tarcia" - miejsc, gdzie użytkownik odczuje ograniczenia darmowej wersji, ale jednocześnie zobaczy wartość wersji premium. Unikajcie frustrujących ograniczeń na początku ścieżki użytkownika.

Udostępnij wpis:

Powiązana publikacja

Sprawdź publikację

polecane wpisy

Napisz
do nas!

Dziękujemy! Wkrótce wrócimy do Ciebie z odpowiedzią
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Nikodem krajewski speek into microfon on conference