ux czwartek
7/8/2025

CX Czwartek #161

Ilustracja przedstawia letni, wiejski krajobraz z białymi domkami o czarnych dachach, otoczonymi złotymi polami i kolorowymi drzewami w odcieniach żółci, niebieskiego i pomarańczu. Na pierwszym planie widnieje duży numer „161” oznaczający numer wydania newslettera.

Choć sierpniowy krajobraz kusi spokojem i odpoczynkiem, w projektowaniu wciąż dzieje się sporo. W tym wydaniu newslettera przyglądamy się, jak tworzyć bardziej zrozumiałe polityki prywatności, co grywalizacja może wnieść do programów lojalnościowych i dlaczego AI nie zastąpi myślenia systemowego w designie.

Polityka prywatności, która nie odstrasza

Słowa kluczowe: UX writing, dokumenty prawne, przejrzystość

Choć większość z nas klika "akceptuję" bez czytania, dobrze zaprojektowane dokumenty prawne budują zaufanie i chronią firmę. Kluczem jest połączenie wymogów prawnych z przystępną formą - np. stosując rozwijane sekcje szczegółowe czy praktyczne przykłady zamiast abstrakcyjnych sformułowań. Badania pokazują większą skłonność użytkowników do angażowania się w produkt, gdy czują się dobrze poinformowani o swoich prawach. W artykule opublikowanym na blogu Medium znajdziecie zestaw praktycznych wskazówek dotyczących tworzenia przystępnych i przejrzystych treści z obszaru prawa.

Grywalizacja w programach lojalnościowych

Słowa kluczowe: dynamiczne nagrody, autonomia użytkownika, mechanika gier

Tradycyjne programy lojalnościowe opierają się głównie na statycznym modelu "kup X, dostań Y", co szybko się nudzi. Badania pokazują jednak, że wprowadzenie elementów z gier - jak możliwość wyboru własnej ścieżki rozwoju czy czasowe wzmocnienia - może zwiększyć zaangażowanie nawet o 44% (przykład Starbucks). Kluczem jest zapewnienie użytkownikom autonomii poprzez różnorodne akcje i nagrody, zamiast ograniczania ich do samych zakupów. Ciekawy przykład to system "consumables" - czasowych bonusów, które użytkownik może aktywować w wybranym momencie.

Więcej o tym jak utrzymać równowagę ekonomiczną systemu, jednocześnie tworząc przestrzeń do strategicznych wyborów użytkownika przeczytacie tutaj.

AI w projektowaniu: szybkość czy jakość?

Słowa kluczowe: AI, product design, automatyzacja

Choć sztuczna inteligencja obiecuje błyskawiczne tworzenie interfejsów, może jednocześnie zabijać kluczową dla UX umiejętność myślenia systemowego. Zespoły projektowe coraz częściej skupiają się na szybkiej produkcji interfejsów, pomijając głębszą analizę ekosystemu produktu i wzajemnych powiązań między jego elementami. Zbyt rzadko pada pytanie o jakość i skalowalność takich rozwiązań. Warto pamiętać, że AI to akcelerator zadań, nie gotowy produkt. Po więcej obserwacji na ten temat odsyłamy do artykułu.

Udostępnij wpis:

Powiązana publikacja

Sprawdź publikację

polecane wpisy

Napisz
do nas!

Dziękujemy! Wkrótce wrócimy do Ciebie z odpowiedzią
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Nikodem krajewski speek into microfon on conference