We use “cookies” to analyze user traffic and remarketing. Detailed information can be found in Privacy Policy.


ux thursday
26/6/2025

CX Czwartek #158

Ilustracja przedstawia pięcioro dzieci w kolorowych plecakach stojących tyłem i patrzących na wejście do ceglanego budynku szkoły. W tle widoczne są zielone drzewa, a na drzwiach szkoły znajduje się numer „207”. W lewym górnym rogu grafiki widnieje oznaczenie "#158", sugerujące numer wydania newslettera. Obrazek ma ciepłą, letnią atmosferę i symbolizuje zakończenie roku szkolnego lub rozpoczęcie wakacji.

Wraz z zakończeniem roku szkolnego i początkiem kalendarzowego lata przychodzi pora na odrobinę oddechu, ale też refleksji nad projektowaniem, które realnie wspiera użytkowników w codziennych wyzwaniach.

W dzisiejszym CX Czwartku przyglądamy się m.in. projektowaniu systemów dla ochrony zdrowia, emocjonalnym relacjom z chatbotami oraz rosnącej roli personalizacji, która z opcjonalnej funkcji stała się podstawą lojalności i zaangażowania użytkowników.

Projektowanie z celem w ochronie zdrowia

Słowa kluczowe: goal-oriented design, healthcare, projektowanie kontekstowe

Projektowanie interfejsów medycznych to znacznie więcej niż dodawanie kolejnych funkcji i wskaźników. Autor tekstu opublikowanego na Bootcamp dzieli się doświadczeniami z redesignu dashboardu dla lekarzy, gdzie kluczowe okazało się zrozumienie, że dane medyczne wymagają szerszego kontekstu - sama wartość parametru niewiele mówi bez trendu zmian w czasie. Projektując dla sektora ochrony zdrowia, trzeba też uwzględnić aspekty emocjonalne, jak zmęczenie podczas długich dyżurów czy niepewność przy podejmowaniu złożonych decyzji.

Chatboty i pułapki sztucznej bliskości

Słowa kluczowe: projektowanie emocji, AI, zaufanie użytkowników

Aplikacja Replika, z 30 milionami użytkowników i miliardami wiadomości rocznie, pokazuje, jak cienka jest granica między wsparciem a manipulacją w projektowaniu chatbotów. Badania sugerują, że boty mogą realnie pomagać w walce ze stresem i lękiem, jednak niepokojące jest jak łatwo użytkownicy przywiązują się emocjonalnie do AI - zjawisko znane jako "efekt ELIZY" od 1966 roku. Szczególnie kontrowersyjny jest model biznesowy oparty na monetyzacji samotności, gdzie za 19,99 dolarów bot może "awansować" z przyjaciela na romantycznego partnera. Więcej na ten temat przeczytacie w artykule opublikowanym na stronie UX Collective.

Personalizacja to już nie opcja, to konieczność

Słowa kluczowe: personalizacja, doświadczenia, lojalność użytkowników

Netflix przewidujący Twój nastrój, Uber znający Twoje plany jeszcze zanim wyjdziesz z domu - to nie przyszłość, to teraźniejszość. Aż 80% konsumentów chętniej kupuje od marek oferujących spersonalizowane doświadczenia, a 71% czuje frustrację, gdy ich nie dostaje. Personalizacja przestała być "miłym dodatkiem" - stała się fundamentem projektowania, mogącym zwiększyć przychody nawet o 40%. Kluczem nie jest jednak sama technologia, ale umiejętność wyczucia odpowiedniego momentu i kontekstu. Protip: projektując system personalizacji, warto skupić się na 4 kluczowych wymiarach - zachowaniu użytkownika, lokalizacji, porze dnia i wzorcach czasowych. Zamiast prostego "Cześć [Imię]", wykorzystaj te dane do tworzenia kontekstowych, nieoczywistych rekomendacji - np. sugerując alternatywną trasę do pracy w czwartkowy poranek, gdy system wykryje regularne wzorce podróży. Więcej wskazówek w temacie personalizacji przeczytacie tutaj.

Share this entry:

Related publication

Check the publication

featured entries

Let's do
something together!

Thank you! We will get back to you soon with an answer
Oops! Qualcosa ha insegnato il modulo.
Nikodem krajewski speek into microfon on conference