W projektowaniu, podobnie jak w życiu, warto czasem zatrzymać się i spojrzeć szerzej. W tym wydaniu newslettera piszemy o dostępności, inspiracjach UX zaczerpniętych z kinematografii oraz o tym, jak może wyglądać mniej inwazyjna przyszłość reklamy.
Dostępność to nie dodatek
Słowa kluczowe: dostępność cyfrowa, projektowanie inkluzywne, badania UX
Dostępność produktów cyfrowych to nie tylko kwestia empatii, ale przede wszystkim konsekwentnego stosowania sprawdzonych standardów. Ponad 95% najpopularniejszych stron internetowych nie spełnia podstawowych wymogów dostępności, co wyklucza miliony użytkowników z ich użytkowania. Co ciekawe, firmy inwestujące w dostępne rozwiązania osiągają 4-krotnie lepsze wyniki od konkurencji. Funkcje dostępności, jak napisy czy sterowanie głosowe, okazują się przydatne dla wszystkich - nie tylko dla osób z niepełnosprawnościami. Więcej na ten temat przeczytacie w artykule opublikowanym na Medium.
Lekcje z kinematografii dla UX
Słowa kluczowe: percepcja wizualna, kontrola poznawcza, etyka UX
Filmowcy od lat skutecznie kierują uwagą widzów poprzez montaż, oświetlenie i ruch - niezależnie od tego, czy widz rozumie fabułę czy nie. Z tekstu na blogu Medium dowiadujemy się, że te same mechanizmy działają w projektowaniu UX, gdzie elementy wizualne mogą czasem całkowicie przejąć kontrolę nad intencjami użytkownika. Badania pokazują, że osoby analityczne są mniej podatne na takie manipulacje niż impulsywne. Co ciekawe, gdy użytkownicy mają jasno określone zadanie do wykonania, łatwiej opierają się nawet silnym dystraktorom. Zamiast polegać na krzykliwych elementach przyciągających uwagę, warto projektować ścieżki zadaniowe wykorzystujące progressive disclosure, co pozwoli użytkownikom zachować koncentrację nawet przy obecności potencjalnie rozpraszających elementów interfejsu.
Reklamy, które nie drażnią
Słowa kluczowe: AI, UX, reklamy
Wyobraźcie sobie reklamy, które nie tylko rozumieją treść strony, ale też jej ton emocjonalny i elementy wizualne. ContextSync to system, który w czasie rzeczywistym dopasowuje przekaz reklamowy do aktualnego kontekstu użytkownika - bez śledzenia danych osobowych. Zamiast agresywnego marketingu otrzymujemy harmonijnie wkomponowane treści z przejrzystym wyjaśnieniem "Dlaczego widzisz tę reklamę?". System uczy się z każdej interakcji dzięki prostemu mechanizmowi zbierania feedbacku.