Używamy plików "cookies" do analizy ruchu użytkowników oraz remarketingu. Szczegółowe informacje znajdują się w Polityce Prywatności.


know how
14/6/2022

Czym jest Buyer Persona i jaką rolę pełni w procesie projektowym UX?

Illustration of, laptop, notebook, person reading

Jednym z najistotniejszych narzędzi w procesie projektowania UX, są persony. To archetyp użytkowników o cechach, które określają dużą grupę odbiorców. Ich stworzenie umożliwia dopasowanie produktu lub usługi do konkretnych adresatów, stosując analizę ich zachowań, umiejętności lub motywacji. Dlaczego Buyer Persona jest tak ważna dla przedsiębiorstw? Dowiesz się w poniższym artykule.

Buyer Persona – czym jest?

Persony to profile użytkowników, które stanowią reprezentację pragnień i potrzeb Twojej grupy docelowej. Pomagają przeanalizować idealnego klienta – jego zachowanie, umiejętności, cele, problemy i informacje ogólne.

Dzięki personom możliwa jest identyfikacja wzorców myślowych i motywów odbiorców, a to z kolei ułatwia nawiązanie kontaktu z grupą klientów i podejmowanie konkretnych decyzji, związanych z produktami. Każdy zespół projektowy ma okazję wykorzystać te informacje podczas prowadzonych działań. To sprawia, że tworzenie produktów i usług skoncentrowane jest na potrzebach odbiorców.

Buyer Persona/User Persona – jak powinny wyglądać?

Profil Buyer Persona lub User Persona to prezentacja grupy docelowej odbiorców. Ma pomóc przy podejmowaniu decyzji, które dotyczą produktów, usług oraz marketingu. Daje możliwość zrozumienia wyników badań użytkowników, co ułatwia przedstawienie oczekiwań odbiorcy. 

Informacje, które przyporządkowane są do person, zależą od wybranego kontekstu — niektóre z nich, np. potrzeby i pragnienia, są niezbędne. Inne, takie jak lokalizacja i płeć – mogą nie mieć żadnego znaczenia. Obecnie przy kreowaniu Buyer Persona i User Persona nie do końca są brane pod uwagę dane demograficzne, które – co prawda – pozwalają poznać klienta, jednak są to informacje zbyt ogólnikowe i mają niską wartość.

Nowoczesny profil persony powinien zawierać informacje, określające:

  • cele,
  • zamiary,
  • możliwość zbliżenia się do odbiorcy.

Ich określenie ma umożliwić zrozumienie kim są użytkownicy, w jaki sposób wchodzą w interakcję oraz jak korzystają z usług lub produktu. To cenne dane dla przedsiębiorcy, który może podjąć działania, prowadzące do ulepszenia produktu.

Persona użytkownika – jak nie powinna wyglądać?

Niegdyś User/Buyer Persona zawierała informacje, takie jak:

  • przykładowe zdjęcie,
  • imię,
  • wiek,
  • miejsce pochodzenia/zamieszkania,
  • stanowisko pracy,
  • poziom edukacji,
  • stan cywilny i rodziny
  • określenie problemów,
  • określenie potrzeb,
  • cechy charakteru
  • najczęściej używane kanały mediów społecznościowych.

Dane demograficzne w budowaniu person użytkowników nie są obecnie niezbędne. Dlaczego? Najważniejsze – to wiedzieć, jak czują się użytkownicy — jak myślą i stosują Twój produkt lub usługę, co jest dla nich problematyczne i frustrujące. W tym przypadku wiek, płeć i inne dane demograficzne mogą być nieprecyzyjne. Często są przyczyną tworzenia założeń lub stronniczości.

Tworzenie person powinno być indywidualnie dla każdego istniejącego przypadku. Jeśli chcesz zapoznać się z potrzebami person, aby zrozumieć konieczność wprowadzenia nowych funkcji produktu – płeć nie jest istotna, a nawet – może prowadzić do powstawania uprzedzeń.

To, co zamieszczane jest w profilach person może decydować o założeniach, które tworzą ludzie podczas przebywania z osobami z realnego otoczenia. To skutkuje ograniczeniem skuteczności person w zakresie gromadzenia informacji o potrzebach i pragnieniach userów.

Buyer Persona – jak stworzyć ją dobrze?

Jak można więc sprawdzić, czy Twoje persony są przydatne i dobrze skonstruowane? Na początek odrzuć myślenie, że istnieje tylko jeden sposób ich tworzenia. Tych sposobów jest wiele i należy dobierać je indywidualnie.

Persony w projektowaniu UX: do czego służą?

Dlaczego Buyer Persona i UX Persona są tak istotne podczas projektowania stron internetowych czy aplikacji mobilnych?

Podejmowanie trafnych decyzji

Persony użytkowników pomocne są przede wszystkim przedsiębiorstwom, które chcą podejmować przemyślane decyzje. Wizualizują, co jest ważne dla klienta i czego dokładnie on potrzebuje.

Persony ułatwiają wyznaczanie strategii produktu, ustalanie najważniejszych funkcjonalności i rozwiązań. W połączeniu z innego typu badaniami UX oraz produktów (np. testowanie użyteczności czy ankiety klienckiej) umożliwiają skoncentrowanie się na potrzebach użytkowników i wytyczeniu kierunku działania.

Stworzenie person daje możliwość sprawdzenia, które zmiany będą miały pozytywny wpływ na większość klientów. Z pewnością istnieją obszary produktowe, które interesują więcej niż jednego użytkownika – być może to właśnie na ich rozwoju należy się skupić.

Empatia i zrozumienie użytkowników

Stworzenie Persony ma wywołać empatię i ułatwić projektantom zrozumienie użytkowników produktu. Pozwala to ujrzeć nieco inną perspektywę i skupić się na potrzebach użytkownika końcowego.

Projektant UX łatwo może wpaść w pułapkę tworzenia cyfrowych rozwiązań – bez uwzględniania wymagań i pragnień odbiorców. Persona umożliwia wczucie się w problemy i zrozumienie, w jaki sposób wpływają one na interakcję z produktem. UX i Buyer Persona to reprezentanci prawdziwych osób. Gromadzą informacje o postawach, nawykach, upodobaniach, a także problemach.

Dopasowywanie zespołów projektowych

Persony to doskonały sposób na proste przekazywanie wyników badań poszczególnym zespołom, które nie mają kontaktu z użytkownikiem końcowym. Są łatwe do zapamiętania i rozpowszechniania w różnych grupach projektowych w Twojej organizacji. Badacze poświęcają dużo energii i czasu na wysłuchanie uczestników badań. Przekazywanie dalszych ustaleń jest krokiem niezbędnym w budowaniu person użytkowników.

Każda z grup ma za zadanie opracować pewną strategię zarządzania pracą – zespół marketingowy, produktowy, programiści itd. Wszyscy muszą mieć pewność, że strategia działania zgodna jest z założeniami reszty organizacji. Może to zapewnić dokładne i płynne opracowanie oraz wdrożenie funkcji.

UX i Buyer Persona ma zagwarantować, że każdy zespół działać będzie zgodnie z tymi samymi informacjami o klientach. Nie można posiłkować się własną interpretacją i założeniami. Przedsiębiorstwo powinno mieć pewność, że wszyscy rozumieją sens występowania person, co przełoży się na pozytywne wyniki biznesowe.

Tworzenie Buyer Persony – jak wygląda?

Kreowanie persony przebiega zazwyczaj w kilku krokach:

Zbieranie informacji

Persony należy tworzyć na podstawie danych statystycznych, wywiadów lub – najlepiej – badań. W przypadku braku dostępu do tych informacji, należy zwrócić się do interesariuszy projektu, którzy mogą pomóc w zgromadzeniu niezbędnych danych.

Tworzenie hipotez

Wszystkie informacje, które uda się zebrać, służą do wyznaczenia wzorców zachowań klientów.

  • Po zakończeniu badań konieczne jest wypisanie różnic w zachowaniu użytkowników.
  • Do każdego użytkownika należy przypisać odpowiednie zmienne.
  • Kolejnym etapem jest znalezienie grupy osób, które skupiają się w obrębie kilku zmiennych. Będzie to stanowić podstawowy zarys użytkownika.

Akceptacja hipotez

Na tym etapie hipotezy, dotyczące różnic między użytkownikami, należy odrzucić lub zaakceptować.

Liczba person

Dla każdego przedsiębiorstwa ważne jest ustalenie, ile tak naprawdę person potrzebnych jest w danym projekcie oraz ich priorytetyzacja. W przypadku projektów dużych – użytkowników należy podzielić na segmenty, ponieważ część elementów może wykluczać się wzajemnie.

Opisy person

Ostatnim krokiem jest optymalne opisanie person. Każdy użytkownik powinien móc je zrozumieć. Pamiętaj, że Buyer Persona stworzona jest ze wzorców realnych. Wynik opisu persony powinien być wyszczególniony przez cały czas trwania projektu. Warto poddawać je aktualizacjom, jeśli zachodzi taka potrzeba.

Buyer Persona – dlaczego warto z niej korzystać?

Specyfika pracy sprawia, że projektanci stron internetowych skupiają się głównie na wykorzystaniu produktu lub witryny.  Stworzenie Buyer Persona lub UX Persona umożliwiają z kolei zrozumienie oczekiwań userów, a także ich zachowanie na stronie internetowej.

Dzięki temu możliwa jest optymalizacja witryny w celu zwiększenia konwersji.

Podawane informacje dopasowane są do potrzeb użytkownika w różnych momentach przeglądania strony. To sprawia, że możliwe jest przedstawienie mu rozwiązań bardziej trafnych dla niego – bez względu na to, czy jest to zapoznanie się z nowymi funkcjonalnościami czy sprzedaż usług lub produktów. Podstawą sukcesu jest bowiem połączenie treści ze zrozumieniem podróży klienta.

Persony potrzebne są w procesie projektowym zwłaszcza w momencie, gdy można powiązać z danym scenariuszem. To sytuacja opisująca sposób wejścia klienta w interakcję z określonym wcześniej kontekście. Ma to pomóc w zrozumieniu przepływów użytkowników. Planowanie user journey może być pomocne ze względu na różne stany emocjonalne użytkowników, które towarzyszą im podczas podróży po witrynie. Wyróżnienie momentów problematycznych ułatwia znalezienie rozwiązania przeszkód.

Persony – kogo należy wziąć pod uwagę?

Lwia część przedsiębiorców zastanawia się, która persona jest tą najważniejszą – nie należy rozpatrywać tego w taki sposób. Aby wzmocnić strategię firmy, połącz pojęcie kilku person z personalizacją UX, co pomoże Ci dostosować ofertę do szerszego grona osób z określonymi zainteresowaniami i zachowaniami.

Zoptymalizowane strategie, które dotyczą zarówno treści, jak i strony wizualnej, wykorzystują zarówno Buyer Persona, jak i UX Persona, które pomagają zbudować zaangażowanie i zaufanie klientów. To może wpłynąć bezpośrednio na wzrost szansy na osiągnięcie wyznaczonego celu.

Buyer Persona to jeden z elementów, który pomaga stworzyć silną relację między marką a konsumentem. Jeśli uwzględnisz do tego UX Persona – zyskasz dodatkową możliwość spełnienia oczekiwań użytkowników oraz wzrost konwersji.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o sposobach, które pozwolą Ci rozwijać swój biznes – sprawdź inne artykuły, dostępne na blogu. Potrzebujesz pomocy w zakresie projektowania UX, audytów użyteczności czy analityki internetowej? Skontaktuj się z nami!

Udostępnij wpis:

Powiązana publikacja

Sprawdź publikację

polecane wpisy

Zróbmy
coś razem!

Dziękujemy! Wkrótce wrócimy do Ciebie z odpowiedzią
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Nikodem krajewski speek into microfon on conference