Używamy plików "cookies" do analizy ruchu użytkowników oraz remarketingu. Szczegółowe informacje znajdują się w Polityce Prywatności.


know how
31/8/2022

Style Guide – czym jest i dlaczego warto go tworzyć?

Illustration of, laptop, notebook, person reading

Style Guide, czyli przewodnik po stylu, jest jednym z najważniejszych elementów w świecie UX. Dostarcza zrozumiałe, uniwersalne wskazówki, które pomagają zapobiec niepowodzeniom, wynikającym z braku spójności. Guide Style może być m.in. sposobem na poprawę autentyczności contentu. Ponadto pomaga poprawić wrażenia użytkownika i nadać im zupełnie nowy wymiar. Czym więc konkretnie jest przewodnik po stylu i jakie znaczenie ma dla Twojej strony?

Style Guide – dlaczego go potrzebujesz?

Style Guide umożliwia stworzenie spójnego systemu projektowania. Ułatwia komunikację w zespole i  pozwala zwiększyć produktywność. Style Guide to zestaw standardów, określających markę. Prawidłowy przewodnik po stylu stanowi zdecydowany głos oraz osobowość marki, który sprawia, że odbiorcy mogą nawiązać z nią bliski kontakt.

Co warto zawrzeć w Style Guide?

Co powinno znaleźć się w poszczególnych sekcjach Style Guide?

Sekcja treści

Wizerunek marki to w głównej mierze styl przekazu, który kieruje do odbiorców. Choć używanie poszczególnych znaków czy pisownia numeryczna wydają się nie mieć znaczenia, stanowią jeden z czynników, który sprawia, że firma jest rozpoznawalna przez odbiorców. Każdy szczegół jest więc istotny, zwłaszcza spójność przekazu, ponieważ bez niej ciężko będzie zachować wiarygodność.

Jak stworzyć treść najwyższej jakości?

  • Baza – niech podstawą będzie istniejący już przewodnik stylów. Na tym etapie można zastanowić się nad sprecyzowaniem różnic i cech charakterystycznych, np. zastosowaniem emotikonów etc.
  • Formatowanie – to sekcja określająca sposób formatowania, w której zawarte będą informacje dotyczące sposób korzystania z punktorów, cudzysłowów czy też list,
  • Ton wypowiedzi – to niezwykle ważny element Style Guide – opisuje ton wypowiedzi, w jakim będzie komunikować się marka. Warto podać tu przykłady zarówno niewłaściwe, jak i prawidłowe, aby podkreślić między nimi różnice. Niezbędne jest także podanie informacji, dotyczących struktury zdania i podkreślenie, czy powinna być prosta czy złożona,
  • Dodatkowe informacje – w tym przypadku należy określić słowa, których należy unikać oraz inne szczegółowe dane istotne dla marki.

Sekcja wizualna

Elementy wizualne są równie ważne, co część pisemna. W tek sekcji warto skupić się na:

Logo

Wybór kolorów logo jest oczywiście ważne, jednak należy pamiętać, aby sprawdzić jak całość będzie prezentowała się w różnych środowiskach. Dzięki temu uniknie się błędów, w postaci niekontrolowanego rozciągnięcia i innych niepotrzebnych modyfikacji.

Warto wziąć pod uwagę wszystkie wersje logo, które zostały zatwierdzone i opisać, gdzie należy je zastosować – można w tym celu pokazać przykłady wizualne, co pozwoli uniknąć niedomówień.

  • rozmiar – m.in. proporcje logo,
  • spacja – jeśli logo najlepiej prezentuje się np. z białą obwódką wokół – dobrze o tym napisać,
  • kolory – w tym punkcie warto zawrzeć kilka wariantów kolorystycznych i poinformować, kiedy należy ich użyć,
  • wersja nieprawidłowa – może stanowić to ułatwienie dla projektantów. Dobrą praktyką jest umieszczenie wizji, która nie pasuje do charakteru przedsiębiorstwa.

Paleta kolorów marki

Definicja palety kolorystycznej marki pomoże stworzyć spójny styl i wygląd. Powinny znaleźć się tu maksymalnie 4 główne kolory. Jedną z możliwości jest wybór jasnego tła, na którym pojawi się ciemny tekst oraz połączenie ich z neutralną oraz żywą barwą. Próbki kolorów oczywiście powinny znaleźć się w Style Guide. Należy pamiętać o:

  • kolorach ogólnych – nazwa i numer PANTONE,
  • koloru druku – CMYK,
  • kolorach cyfrowych – kody RGB i HEX.

Typografia i czcionki

Kolejnym ważnym aspektem tworzenia Style Guide jest wybór fontu. Można zdecydować się na jeden krój pisma lub zastosować ich kilka. Nie warto jednak decydować się na ten sam font, który używany był w logo. Dobrze postawić na kontrast, który pozwoli wyróżnić się całości.

Schemat typografii powinien być używany w odpowiedni sposób, według instrukcji użytkowania:

  • wprowadzenie – wybór fontu i do czego służą poszczególne z nich (nagłówki, treść, podpisy etc.).
  • położenie – zaznaczenie czy treść ma być wyrównywana do strony lewej, prawej czy do środka.
  • odstępy – uwzględnienie gęstości składu i kerningu, co pomoże zachować spójność przy zmianie fontu. Należy pamiętać o spójnym stylu przy zmianie rozmiaru czcionki.

Obrazy

Ta sekcja będzie stanowić dla wszystkich informację, w którym kierunku mają dążyć, wybierając odpowiednie zdjęcie, bez niepotrzebnych pytań odnoście akceptacji kolejnych obrazów. Należy:

  • pokazać swoją wizję, czyli przykłady obrazów, które jak najlepiej odzwierciedlają markę,
  • wskazać inspiracje – jeśli nie można znaleźć odpowiednich przykładów – należy zainspirować się większymi markami i sprawdzić, co proponują,
  • tablica – dobrą praktyką jest kolekcjonowanie zdjęć, zbieranie wszystkiego, co potencjalnie stanowić może odzwierciedlenie działalności.

Style Guide – postaw na precyzję i spójność

Trzeba pamiętać, że firma i marka to nie tylko usługi, które proponuje przedsiębiorca lub produkty, które sprzedaje. W marce tkwi bowiem moc, która umożliwia przekonanie potencjalnych klientów do skorzystania z usług właśnie tego jednego, konkretnego przedsiębiorstwa. Konkurencja na rynku jest ogromna, dlatego też należy dokładnie przemyśleć działania kierowane do konsumentów. Przewodnik po stylu to informacja dla zespołu, która ułatwi pracownikom zachowanie najwyższego poziomu spójności.

Tworzenie Style Guide polega na zwracaniu uwagi na zdanie zespołu  kreatywnego, który pracuje nad produktami. Kluczem do sukcesu jest udostępnienie przewodnika każdemu, kto bierze udział w rozwoju marki.

Potrzebujesz pomocy w kwestii rozwoju biznesu? Szukasz sprawdzonej firmy, która pomoże Ci przeprowadzić audyt użyteczności, badania z użytkownikami czy projekt UX? Zgłoś się do nas – razem znajdziemy dla Ciebie najlepsze rozwiązanie!

Udostępnij wpis:

Powiązana publikacja

Sprawdź publikację

polecane wpisy

Zróbmy
coś razem!

Dziękujemy! Wkrótce wrócimy do Ciebie z odpowiedzią
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Nikodem krajewski speek into microfon on conference