Bez wątpienia w ubiegłym roku transformacji ulega ogromny obszar zachowań konsumentów. Nie pozostaje to bez wpływ na oczekiwania użytkowników online, a co za tym idzie wygląd i funkcjonowanie sklepów e-commerce. Co się zmienia? Chyba więcej niż się spodziewaliśmy!
1. Nowi użytkownicy w e-commerce
Ograniczenia i restrykcję związane z COVID-19 dotknęły tradycyjny handel. Wiele osób, które nie miały wcześniej doświadczenia zakupów on-line, rozpoczyna swoją przygodę z e-commerce. Przywitajmy zatem nową grupę użytkowników (często niechętną i w wieku 60+). Ułatwmy im poruszanie się w świecie internetowych zakupów.
2. Usługi on-line
Już nie tylko nabywanie towarów odbywa się on-line. Coraz więcej biznesów oferuje w internecie także swoje usługi. Niekiedy wymusza to konieczność wytyczenia nowych ścieżek w komunikacji z użytkownikiem taki jak Virtual Reality (VR) czy Augmented Reality (AR).
3. Jeszcze więcej aktywności na telefonie
Duża część naszych aktywności odbywa się na smartfonie pomimo spędzania w domu coraz więcej czasu i dostępów do ekranów o dużej rozdzielczości. Urządzenia przenośne są z nami bardziej zintegrowane (zapisane hasła, personalizacja) i nie musimy dzielić się nimi z innymi członkami rodziny. To czynnik, który ma duży wpływ na trendy opisane w kolejnych punktach.
4. iPhone jako gamechanger?
W ubiegłym roku swoją premierę miał iPhone 12 dostępny w kilku wariantach rozmiaru ekranu. Co prawda projektanci przyzwyczajeni są do wielu rozdzielczości w telefonach z systemem Android, to duże zróżnicowanie w modelach iPhone może być nowym wyzwaniem. Od teraz projekty sklepów i aplikacji muszą być jeszcze bardziej elastyczne (fluid layout), bardziej intuicyjne i czytelne dla użytkowników.
5. Przede wszystkim nawigacja
W związku z czynnikami opisanymi powyżej, możemy spodziewać się przesunięcia uwagi z contentu na nawigację. Większe menu, przyciski na bannerach, wyraźne i centralnie umieszczane moduły wyszukiwania - to nie tylko kaprysy projektantów, ale odpowiedź na potrzeby nowych odbiorców w 2021 roku.
![](https://cdn.prod.website-files.com/64216d1f79081d6329e0558b/64ac16eb9e3e392cf3eae711_D3ZmFOWGWWQ-2-3D8vXOWvlouwKaC0vHUd5MEGFrHxPBBcvI5bjfo65sJzAxMjOgytxdLsxZSm_pLOs-VJHOJvtUZalUCxbhXUQ3cUa6z8WdJLKWRel5I6qxyn8idOq7NWeN8gT3.png)
6. Głębia w grafice
Rok 2019 i 2020 stały pod znakiem boomu na neumorphism. Teraz możemy spodziewać się kontynuacji tego trendu i co za tym idzie szukać jego cech nie tylko w przyciskach ale także ilustracjach i ikonach. Przywitajmy zatem ilustracje 3D!
![](https://cdn.prod.website-files.com/64216d1f79081d6329e0558b/64ac16eb9e3e392cf3eae758_uaS2JMgHUJhECOJ0nCLl9u-6Bqt1o0C3NONvgt968pCilpxlb1OAN5UmVyHLMHMaM4_jGEIt1y147WpVi11Fyxhb5xjOh-xhan96yLcevrhlOYTP5IsiiU8ol_hVrGxWjg1WN15I.png)
https://www.yaya.co/
7. Ruch i animacja - nie tylko na stronie
Spędzamy coraz więcej czasu na stronach sklepów internetowych i nie chcemy się tam nudzić. Mikrointerakcje po kliknięciach w przycisk, ruchome empty states czy ruch przy scrollowaniu strony to podstawy. Możemy oczekiwać większej ilości gif-ów, filmów poklatkowych i video w treści (min. na listingach produktów) ale i w mailingu. Przycisk „Kup teraz” na ruchomej grafice - to już nie powinno nas dziwić.
8. Duże fotografie
Rozmiar i jakość - to dwa główne czynniki wpływając na odbiór fotografii produktu. I to właśnie ona ma przekonywać użytkownika do zakupy. Przyłóżmy zatem większą wagę do tego jak je eksponujemy. Pamiętajmy, że również nawigacja zyskuje na znaczeniu więc same layouty staną się bardziej zagęszczone.
![](https://cdn.prod.website-files.com/64216d1f79081d6329e0558b/64ac16eb9e3e392cf3eae7e7_99WqlUH3poNrbiyCukYux-Sec1yoxUt3wtsm9HuWHRh0nqXfVZIaUJIGsGQvw8NwKLr61L6dlTbP9AWBMCP1NqH2GD5BH9OAWIVL_uhbjKnVdEiS9hCZFgFQth_gAD7q1tvquPrD.png)
https://femmeandfierce.nl/product/edison
9. Czy to już landing-page?
W niektórych obszarach powoli zacierają się granice między kartą produktu a landing-page. Mamy coraz więcej contentu dotyczącego produktu i jeszcze więcej obszarów, w których możemy poprosić o uwagę użytkownika (CTA). A to jeszcze kolejny ukłon w stronę personalizacji i dostosowywania formy do potrzeb oraz długo wyczekiwanego storytellingu.
10. Odważniejsza typografia
Coraz więcej krojów pisma dostępnych jako Variable Fonts, zabawy z retro typografią i odważne przykłady z ostatnich lat (Dropbox, Mailchimp) to otwarta ścieżka do stosowania kontrastowych, szeryfowych czy naprawdę szerokich i wyraźnych fontów w layoutach serwisów e-commerce.
![](https://cdn.prod.website-files.com/64216d1f79081d6329e0558b/64ac16eb9e3e392cf3eae78c_BmJzKV0i_AeUbttC0fA3nKO_LYNHx7Lou_YfPke2m4iWLqSrvQqVUfoL5CciBuIWSmhyGxprp67WkqGCRMgMOqnH5ATgqFzhdyANSgUC3L_-2aG76bFuFQdlMTFwzQ5mHJvgJ7fn.png)
https://skinlabs-sticky.webflow.io/
Czego jeszcze możemy się spodziewać? Z jednej strony słychać głosy, że to czas na głosowe interface. Inni wyczekują personalizacji stron czy wieszczą koniec sklepów (wszystko zakupimy przez social media). Na pewno nie będzie nudno!