Używamy plików "cookies" do analizy ruchu użytkowników oraz remarketingu. Szczegółowe informacje znajdują się w Polityce Prywatności.


know how
17/1/2023

UX Researcher – kim jest i czym się zajmuje?

Illustration of, laptop, notebook, person reading

Jeśli nieobce jest Ci pojęcie doświadczeń użytkownika, czyli UX, słyszałeś też pewnie o UX
Researcherze. Osoba ta zajmuje się szeroko rozumianym badaniem odczuć userów i ich
potrzeb. Czym dokładnie się zajmuje i za co jest odpowiedzialny?

Badania UX – do czego właściwie są potrzebne?

Jaki jest cel badań UX? To sprawdzanie doświadczeń użytkowników oraz określanie, jak
można dopracować produkty tak, aby zachęcały ich do odpowiednich reakcji. To również
niezbędny element w procesie projektowania rozwiązań oraz pracy marketingowców, który
pozwala na stworzenie i nadanie kształtu produktowi. Przed podjęciem decyzji odnośnie
wprowadzenia towaru na rynek warto skontaktować się z realnymi użytkownikami, którzy
wiedzą, czego wymagają od produktu. W innym przypadku produkt stworzony będzie na
podstawie domysłów i może nie być wystarczająco dobry.

UX Researcher – czym się zajmuje?

UX Researcher to profesjonalista, który zna się na rzeczy. Potrafi obsłużyć narzędzia, zna
metodologię oraz problemy konsumentów
, dzięki czemu potrafi tworzyć rozwiązania
najwyższej jakości. Osoba ta powinna zebrać jak najwięcej informacji o przyszłych
użytkownikach, aby móc ulepszać tworzony produkt. Zajmuje się więc kolekcjonowaniem
informacji, korzystając z metod jakościowych oraz ilościowych. Ma to na celu zgromadzenie
odpowiednich do dalszej pracy danych.

Zadaniem badacza UX jest m.in. zmniejszenie kosztów produkcji oraz minimalizacja ryzyka
wystąpienia błędów w produkcie cyfrowym.
Researcher pozwala zrozumieć zarówno
aplikację lub stronę, jak i samych użytkowników. To sprawia, że pracownicy wiedzą w jaki
sposób przyciągnąć kolejnych userów.

Researcherzy UX to ważna część zespołu niemal w każdej firmie. Pomagają stworzyć stronę
wizualną produktu cyfrowego, architekturę informacji i inne obszary, z kolei wynik ich badań
ma wpływ na sposób komunikacji z klientem. Obecnie cały proces projektowania UX staje się
coraz trudniejszy, bowiem problematyczne jest stworzenie innowacyjnego rozwiązania przy
tak dużej konkurencji na rynku. Warto więc postawić na pomoc profesjonalistów, którzy
podpowiedzą, na co warto się zdecydować i w którym kierunku rozwijać produkt cyfrowy.

UX Researcher – jakie umiejętności powinien posiadać?

UX Researcher musi posiadać szeroką wiedzę z dziedziny marketingu, psychologii, ekonomii,
kognitywistyki, psychologii, socjologii lub informatyki. Wśród cech, które go wyróżniają,
powinny znaleźć się analityczny umysł oraz wrażliwość na szczegóły. Dobrze, jeśli zna
umiejętności miękkie. Niezwykle ważne w tym zawodzie jest przeprowadzanie rozmów z
klientami, empatia oraz kreatywność.

Dobry UX Researcher pracuje skutecznie z zespołem, ale także samodzielnie. Jego zadaniem
jest rozwiązywanie problemów, dlatego odnajdzie się w niemal wszystkich branżach. Jest
potrzebny zarówno w mediach, agencjach marketingowych, międzynarodowych
przedsiębiorstwach, jak i w bankach.

Techniki działań badaczy UX

UX Researcher to ktoś, kto posiada cenną wiedzę o potrzebach użytkowników. Musi
posiadać odpowiednią, specjalistyczną wiedzę, aby w sukcesem realizować swoje zadania.

UX i Design Thinking

Design Thinking to metoda rozwiązywania problemów, opierająca się na myśleniu
projektowym. To podejście holistyczne, które wykorzystuje opinie użytkowników do
prototypowania nowych pomysłów. Stosując tę metodę pracownicy zadają sobie pytania:

  • Jakie są potrzeby naszych użytkowników?
  • Jakie problemy mogą wystąpić w życiu codziennym u użytkowników?
  • Jakie rozwiązania warto zaoferować użytkownikom, aby pomóc im rozwiązać problem?

Kiedy problem jest już zdefiniowany, UX Researcher rozpoczyna poszukiwanie rozwiązania.
Wraz z innymi specjalistami przeprowadzają burzę mózgów, starając się znaleźć odpowiedź
na pytania i tworzą prototyp produktu cyfrowego. Następnie grupa użytkowników testuje
go. Cykl rozpoczyna się na nowo, z tym, że każdy kolejny bieg uwzględnia wprowadzenie
uwag.

Mapowanie decyzji

Mapowanie decyzji to metoda opracowywania planów badawczych. Składa się z kilku
etapów, podczas których pracownicy UX mają za zadanie odpowiedzieć na potrzeby
interesariuszy i użytkowników końcowych. W pierwszym kroku definiują oni problem, który
mają rozwiązać dzięki badaniom. Odpowiadają na zagadnienia:

  • Dlaczego warto stworzyć produkt?
  • Jak usunięcie problematycznej funkcjonalności wpłynie na produkt?
  • Jaki musi być produkt?

W kolejnym kroku UX Researcher zadaje pytania, formułuje hipotezy i założenia. W
momencie, gdy badacze wiedzą już, jakie dane wygenerować można w ramach zadań,
tworzą ćwiczenia testowe.

Wywiad UX

Wywiady UX to spotkania indywidualne, podczas których użytkownikowi zadawane są
pytania związane z produktem lub usługą. Researcher zbiera dane, które umożliwiają lepsze
zrozumienie potrzeb oraz wymagań użytkownika. Wywiady mogą być przeprowadzone przed

projektowaniem rozwiązania bądź pod koniec testów, aby móc ocenić poziom interakcji
usera z produktem.

Prototypowanie

Prototypowanie to najczęściej jedna z pierwszych wersji pomysłu, wykorzystywana do
zaprojektowania produktu, który można zaoferować konsumentowi. Wśród form
prototypowania znajdują się makiety i szkice. Proces ten jest dla specjalistów UX niezbędny
do zrozumienia działania rozwiązania, naprawy problemów przed rozwojem produktu i
ulepszenia doświadczeń użytkownika.

Oprogramowania do prototypów

Jednymi z najbardziej znanych i najczęściej wykorzystywanych po prototypowania narzędzi
InVision, Adobe XD, Sketch i wiele innych, z których korzystają projektanci UX oraz
badacze użyteczności. Oprogramowania te wyróżniają się wszechstronnością i umożliwiają
tworzenie prototypów wysoce funkcjonalnych, bez ponoszenia niepotrzebnych kosztów i
tracenia czasu na zbędne działania. Dzięki nim UX Researcher może obserwować oraz ocenić
aplikacje mobilne i inne produkty cyfrowe w zaledwie kilka chwil.

HTML oraz CSS

Są to dwa podstawowe języki kodowania – główne środki do wizualizacji prototypu.
Korzystając z HTML UX Researcher ma możliwość zdefiniowania całej struktury witryny, m.in.
lokalizację akapitów, obrazków oraz nagłówków, które mają znaleźć się na stronie. Z kolei
CSS odpowiedzialne jest za cechy obiektów HTML, czyli położenie, rozmiar oraz kolory.

UX Researcher – czy jego rola jest opłacalna?

Badania UX to nieustannie rozwijająca się dziedzina, wykorzystywana i doceniana w
każdym przedsiębiorstwie
, któremu zależy na oferowaniu produktów najwyższej jakości.
Firmy aspirujące do osiągnięcia stabilnej i wysokiej pozycji na rynku wiedzieć, jak ich
produkty oddziałują na użytkowników oraz jakie reakcje wywołują w nich poszczególne

funkcjonalności. Sukces przedsiębiorstw zależy m.in. od konwersji, utrzymania konsumenta
oraz zasięgów.

Zainteresował Cię temat badań UX? Chcesz wiedzieć więcej o projektowaniu produktów
cyfrowych? Sprawdź nasze
pozostałe artykuły – rozbudowaną bazę wiedzy, która da Ci
odpowiedź na wiele pytań! Potrzebujesz pomocy w zakresie audytu użyteczności czy
analityki internetowej?
Zgłoś się do nas! Wspólnie znajdziemy dla Ciebie najlepsze
rozwiązanie.

Udostępnij wpis:

Powiązana publikacja

Sprawdź publikację

polecane wpisy

Zróbmy
coś razem!

Dziękujemy! Wkrótce wrócimy do Ciebie z odpowiedzią
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Nikodem krajewski speek into microfon on conference